Na krev (2020)
Časosběrný dokument zachycující osmou generaci loutkářského rodu Kopeckých.
Celovečerní dokument Na krev zachycuje osmou generaci loutkářského rodu Kopeckých skrze bratry Rosťu a Vítka Novákovy v klíčovém období jejich existence – od roku 2014, kdy získali svůj vlastní prostor pojmenovaný Jatka78 a poprvé přičichli k ambicióznějším projektům s novocirkusovým souborem Cirk La Putyka. Vedle zákulisí souboru nebo černobílých záběrů z rodinného archivu dokument nabízí především velmi osobní a niterný vhled do života a práce bratrské dvojice ve třech letech. Fenomén nový cirkus zde ale není představován jen jako třpytivá estráda plná neuvěřitelných kousků artistů a akrobatů či jako spolek volnomyšlenkářských umělců, kteří se vezou na vlně popularity mezi pražskou kavárnou. Je to příběh o splněném snu. A to nejen principála Rosti Nováka, ale také jeho předků. Především Rosťova sebezničující vůle totiž přinesla teprve po osmi generacích rodině kočovných kumštýřů to, po čem vždy toužili – vlastní prostor, kamenné divadlo.
Jakoby název nového dokumentu získal v době koronaviru, kdy jeho členové nemohou hrát naživo pro diváky, na novém významu a aktuálnosti. Co pohání oba bratry, kteří představují osmou generaci slavného loutkářského rodu Kopeckých? Jaká posedlost, vášeň i emoce je provází, když uskutečňují svůj sen a vztahují se ke své rodině a předkům?
V podtitulu dokumentu stojí: „Jejich krev je krev kočovných umělců a jejich posedlost sahá přes slavný rod loutkářů Kopeckých mnoho generací nazpět. Ve svém úsilí se obracejí k sobě samým, ke kořenům, k rodině. Před čím se snažíš utéct, to nakonec vyroste v tobě.“ Snímek zavede diváky nejen do zákulisí Cirku La Putyka, na zkoušky či jeho zahraniční cesty, ale odkrývá hlavní zdroje neuvěřitelné energie a posedlosti, díky kterým soubor překonává i zásadní překážky. Postupně se odhaluje propojení současných ambicí jeho principála s rodinnou historií a jakási nutkavost na ni navázat či „dokončit“ ji. Na krev ukáže, kolik nervů je potřeba k tomu, aby se zhruba čtyřicetičlenný soubor na své nové domovské scéně udržel v chodu a dál vyvíjel.
Budeme sledovat, jak Rosťa Novák skoro až „destruuje“ svou vlastní rodinu jen proto, aby fungovala jeho rodina divadelní. A zároveň jak se po vypjatých hádkách s divadelní rodinou vrací ke své vlastní, protože ví, že je to jeho jediná možnost, jak to celé přežít. Postupně zjišťujeme, že tohoto principála nezajímá ani zisk, ani sláva. To, co dělá, dělá proto, že ho nutí vnitřní oheň, oheň inspirace, fantazie a touhy vytvořit něco, co přesáhne jeho pozemskou existenci. Snaží se posunout dál ambice svých předků a pro tento úkol je ochoten jít až na krev.
U vzniku snímku stála domluva režiséra Erika Knoppa, že začne točit vývoj Cirku La Putyka od chvíle, co získá vlastní prostor Jatka78 v Praze. „Po půl roce natáčení jsem pochopil, že mě více než cokoliv jiného přitahuje soudržnost tohoto divadelního spolku a že pomyslným pojivem je rodina, ze které Rosťa a Vítek Novákovi pochází,“ říká Erik Knopp. Oba bratři jsou osmou generací loutkářského rodu Kopeckých, která má ale jako první za 200 let existence vlastní kamenné divadlo Jatka78 a už nemusí primárně kočovat jako jejich předci. Režisér získal přístup do obrazového archivu rodiny Kopeckých, resp. Novákových, který začíná v roce 1946 a pokračuje do dnešních dní. Díky nim režisér ilustruje podobnost minulosti se současností a s postupy obou hlavních postav. „Kdo má takto pevné rodinné základy, dokáže v životě všechno, co si zamane,“ uzavírá Erik Knopp.
Česká televize